Avatar
2013.06.06. 20:52
Kezdjük az elején: ezt a filmet úgy harangozták be, mint az évtized legnagyobb filmje. Rendben. A filmzenét James Horner (Rettenthetetlen, Egy csodálatos elme, Titanic) komponálta, a híres 'I see you' dalt Leona Lewis énekelte, és ilyen-olyan jelöléseket is kaptak. Ez is rendben.
Kérdés: a filmelőzetesben miért mégis csupa más zene szól? Azért mert az ismerős motívumok jobban lázba hoznak? Jobban becsalnak a moziba? A filmben 3D-ben kék macskaemberek ugrabugrálnak puskával a kezükben. Majd pont a zene fog bevinni a moziba, mi?! Csak hogy Sigouney Weaver-ről ne is beszéljek. Vagy 'csupán' a cél az volt, hogy ne lőjék le a zenét előre? Akkor miért tetszenek hamarabb kiadni a filmzenealbumot, mint a filmet? (Láttunk már példát arra is, hogy a filmzene számcímei spoiler számba mentek...)
Előzetes: https://www.youtube.com/watch?v=aVdO-cx-McA
Akit érdekel, hogy az előzetesben mi szól elmondom túró rudiért kérésre.
De milyen is a filmzene?
Egy mondatban rendben van. Sok mondatban:
A film elején érdeklődünk, megpillantunk dolgokat, lefoglal minket a "jujj most mit fogunk látni", és nem is figyelünk a zenére. Ez nem baj, mert nem is nagyon kell. A zene szépen követi az érzelmeinket, de nem rendkívüli.
Miután már tanulgatjuk Pandora életét, és Jake belép az avatarja világába, megindul a zene. A látványt, a sok kis csillogó-világító-szálldogáló vicket-vackot szépen kiegészíti a Pure Spirits of the Forest, de különösen a The Biolumiescence of the Night, mely még misztikusabbá teszi a képet. Szépen épülget az 'I see you' téma.
Majd az erdő zenéje kiegészül a törzsi elemekkel. A törzsi motívumok szépek, hihetőek, jönnek a dobok, meg a fafúvósok, és a bugyuták kórusa. És szépen mindenki kántálja az 'I see you'-t. Szép. A hangkép dinamikus, élvezetes (Becoming One of the 'The People'), majd megjelenik a szerelmi szál (Becoming One with Neytiri) szintén 'I see you' variációra.
A nép tagjaként való jövés-menés, sárkányrepülés ad a muzsikának még egy kis dinamizmust.
Végre következik a katonai rész, azaz a szép lírai törzsi motívumokat a vonósok és rézfúvósok (milyen meglepő...) elnyomják, és elkezd kialakulni a saját katonai téma. És megtörténik a tragédia: The Destruction of Hometree (az Otthonfa elpusztítása - szép fordítás, köszönjük), aminek a végén már a bugyuták kórusa gyorsan az apokalipszis hírnökgárdájává változik. A veszteségeket a Shutting Down Grace's Lab-ben szépen megsiratjuk egy kis részfúvós katonai fenyegetéssel, amit az Ellenség a kapuknál c. filmből loptunk (szintén Horner filmzene).
Elkezdődik a toborzás és a csata (Gathering All the Na'vi Clans for Battle és War). Az előbbi igencsak monumentálisra sikeredett, de persze a népek egyesítése komoly eszmét kíván, mely után már tényleg csatázunk. 11 perces aláfestőzenét kapunk, mely szintén jól sikerült, lehet lelkesülni és drukkolni.
A végén persze még Leona elénekli az immár teljes (és ekkora már alaposan szájba rágott) I see you-t, és boldogan távozhatunk a moziból sajgó fenékkel (166 perc, köszönjük) nyálas zenét dúdolva. De legalább dúdolunk, és van mit. Mostanában a filmekben nincsenek dalok...
Technikai izék és bigyók: a hangzás szép, a muzsika tere is kellően nagy. A hanglemezalbumot érdemes megvásárolni, mert valóban jobban szól, mint a neten fellelhető mp3 változatok. Lossless rulez.
Összegzés: Így kell filmzenét csinálni, csak ha lehet ne lopjunk ennyit. Magunktól se! A Jurassic Parkban sem Birodalmi Indulóra jön a T-rex.
8/10
The Bioluminescence of the Night:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.